Pieni mainosalan sanasto, Osa 3: I-Ä
I
Ilmo eli ilmoitus Sanoma- tai aikakausilehdessä esiintyvä laatikkomainen tila, jossa kahteen palstaan (10 cm x 10 cm) on ämpätty tanssiravintolan tähtiesiintyjät seuraavan vuoden ajalle, ruokalista kokonaisuudessaan, Chaine de Rotisseurs -kyltti, kokki keittiömestarin vitjoineen, pari-kolme rapua, näkymä yläterassilta sekä lapsiperheitä houkutteleva, ilmainen lastenhoitaja. Jos kyseessä on kulutustavaran kaupustelu, on laatikko täynnä numerosarjoja, joissa on paljon ysejä, sekä rähähdystä symboloivia, keltaisia sahalaitaisia soikioita.
Impressio Nettipopulan käyttämä ameriikanlaina, jolla kuvataan mainokselle suotujen silmäysten määrää. Mitä silmäyksillä sitten tekee, on taas ihan eri asia. Mainos näkyy paremmin jos se on isolla, mainos näkyy useammalle silmäparille, jos se on siellä mihin ihmiset katsovat. Tämä nyt ei liene kovin vaikeaa?
Itsekehu Tämän reklaamiväki osaa. Paremmin kuin muut. Itse asiassa niin hyvin, että voidaan puhua lahjakkuuksista. Erityislahjakkuuksista. Neroista. Huippuneroista. Kertakaikkisen fantastisen upean giganttisen suvereeneista superkyvykkyyksistä, jotka kaikessa täydellisyydessään jättävät lopulta taakseen koko fyysisen maailman, muuttuvat puhtaaksi energiaksi ja ryhtyvät hallitsemaan universumia.
J
Juliste Suurikokoinen painotuote, joka on myös kansainvälisesti arvostettu taiteenlaji – josta syystä AD:t itkevät, kun koto-Suomessa julisteen sisältämää arvolatausta ei juurikaan arvosteta. Juliste ei kuitenkaan ole suurennos ilmoituksesta (kts. Ilmo), eikä ainaskaan tarkoita kokoa A3. Hyviä (ei siis “hyviä”, kts. Hyvä) julisteita voi vilkaista, jos paikkakunnallesi tai lähietäisyydelle sattuu julistebiennaali. Niitä järjestetään Suomessakin.
K
Kamppis eli kampanja Iso kokonaisuus, jossa yhdistetään erilaisia medioita samaan juoneen perustuen. Kampanjalla on yleensä tarkoitus eli tehtävä, joka on mielellään aavistuksen tarkempi kuin esim. hyvin yleinen toimeksianto: “Kampanjoikaa kunnes hallitsemme markkinoita”.
Kirjasintyyppi on nykykielellä useammin fontti. Hämmentävää, mutta ilmaisutapa nimeltä typografia, jossa siis kikkaillaan fonteilla, usein toimii. Jotkut tulevat (ja menevät) AD:t hurahtavat typografiaan pahasti. Taideteollisten oppilaitosten typografiaan vakavasti suhtautuvien opintolinjojen opiskelijoita kutsutaan joskus tuttavallisesti fonttihomoiksi. Seksuaalisilla preferensseillä ei kuitenkaan liene asian kanssa juurikaan tekemistä. Taikka sitten juuri lienee.
Koheesio Tekstin rakenteellinen, koossapitävä tekijä. Vaikkakin tärkeä, myös ensimmäinen asia jonka copy hukkaa, asiakas turmelee muutoksilla tai joka katoaa johonkin esiteprojektin varrelle – mutta joka myös usein onnistuneesti palautetaan kirjoittamalla uusiksi koko teksti kolmessa minuutissa ennen painoon lähettämistä.
Kuka Tyyppi, jota toimistossa eniten kaivataan. Kulkee myös nimillä kuka saatana, kuka vitun spede ja kuka perkeleen homonaama.
L
Logo Usein liikemerkkiin sekoitettu kirjainyhdistelmä l. logotyyppi. Kuten vaikkapa Coca Cola tai Volvo. Kertoo yrityksen tai tuotteen nimen sille luonteenomaisella houkuttavalla ja tuoreella tavalla edistäen yrityksen tai tuotteen tavoiteimagoa. Näitäkin saa tilata. Joskus niistä maksetaan hirveästi. Joskus taas ei. Riippuu varmaankin eniten siitä kuka logon suunnitteli, eikä niinkään siitä minkälainen väkkärästä tuli.
LuovuusHenkimaailman terminologiaa. Tämä liittyy uuden tekemiseen, tajuamiseen ja näkemiseen. Ajatteluun erilaisella, vanhaa yhdistävällä ja uusia uria synnyttävällä tavalla. Jotkut jopa opettavat luovuutta toisille. Jännää. Oikeasti luovuutta ei ole olemassa. Kaikki mahdollisesti tapaamasi luovuus on mielikuvituksesi tuotetta.
M
Mainonta “Väittää ankean harmaata vaaleanpunaiseksi”. Ehkä enemmänkin: korostaa hyvää ja unohtaa huono. Tuoda tutuksi. Synnyttää käsitteitä. Pitää pinnalla. Saavuttaa suosiota. Antaa tietoa. Viihdyttää? Joo. Ärsyttää? Tietenkin. Tuottaa lisää rahaa kapitalistisioille? JOOO! Tarjota viihteellinen lapsiparkki yli 30-vuotiaille näsäviisaille pikkupojille, joille ei ole muutakaan paikkaa yhteiskunnassa? Tarvinneeko kysyä?
Media Ei ainoastaan julkiset tiedotusvälineet. Mikä tahansa voi olla media, jos sitä voi käyttää ihmisten tavoittamiseen. Medioiden käyttöä kampanjassa voi myös suunnitella. Siihen on jopa oma ammattikuntansa. Usein kallein media ei ole paras, eikä halvin huonoin. Toisto on paras opettaja ja telkkari on, no, telkkari. Ja viesti on hierontaa.
N
Netsku Eli netti, eli Intterneetti. Mainonta netissä lupasi aikanaan paljon ja antoi aika vähän, mutta on kaiken turhan riehumisen jälkeen tehokas väline tehokkaassa käytössä. Ja sen suosio kasvaa taas, kun turhat ja epärealistiset odotukset on unohdettu.
Neon Tuo loistava kaasu.
O
Offset Painomenetelmä. Yleisin sellainen. Triviatietona mainittakoon että siinä valotetaan peltiä. Get it?
P
Pakkaus “Tuotteen vaatteet”. Monen mielestä parhaita mainonnan lajeja. Huomaamattoman attraktiivinen, vilpitön (vaikkakin naamiointivälineeksikin luonnehdittu), vaikuttava, kehottava, edistävä ja kaikkea muutakin hyvää. Lähes välttämättömyys.
Palaveri Siitä suomalainen tykkää. Näissä istuminen on taiteenlaji. Joskus myös sattuu, että palaverista on kaikille osapuolille hyötyä. Ainakin kahvia ja pullaa on lähes aina tarjolla. Palaverityyppejä: mm. Robinson Crusoe ja Kolumbus.
Printti Paperille painettu mainos. Usein sanoma- tai aikakausilehdissä esiintyvä tuote. Kts. myös Esite
Q
12 x Q = 1 vuosi Nuorisoa taas voi vikitellä vaikkapa vieljelemällä ilmaisua ihq, josta tulee kuitenkin helposti ihan aidosti ja fyysisesti paha olo.
R
Reklaami Mainos
S
Sanomalehti tuo aamiaispöytiemme vaikeasti koossapysyvä harmaa seinä aviopuolisoiden välillä. Media joka toimii. Aina vaan, vuosikymmenestä toiseen, vaikkei uudistu ulkomuodoltaan juuri lainkaan.
Suora eli suoramainonta. Vaikea laji, jossa onnistuminen on tehokasta ja taloudellista. Pahimmillaan juuri nämä työt ovat niitä vastaanottajien eniten vihaamia reklaameja, jotka jopa yllyttävät kiinnittämään “Ei mainoksia” -tarroja postiluukkujen yläpuolelle. Pahus. Joskus voisi tehdä kampanjan, joka hyödyntäisi noita tarroittajia.
T
Tarve Mainonnan väitetään synnyttävän tarpeita. Joopa joo. Kyllä ne tarpeet ovat olemassa ihmisissä jo aivan valmiiksi tai syntyvät kulttuurin tuotteina. Onhan mainoksillakin oma pieni osansa kulttuurievoluutiossa, mutta aika vaikeaa olisi luoda vaikkapa miehille tarve käyttää terveyssiteitä. Vaikka kuinka mainostaisi.
Tv-spotti Kumpi hymyileekään leveämmin, copy jonka tupakkalakko on pitänyt vai AD, jonka spotti pyörii tällä viikolla töllössä? Kuukauden sekunnit puolestaan ovat ne, joiden välissä palkka siirtyy tililtä laskujen maksun muodossa maailmalle ja käteen jää jotakin, jolla nyt aina yhden illan kantakuppilassa viettää. Onhan sielläkin tv.
U
Ulkomainonta Kaiken aikaa kasvava media, joka on Suomessa ollut hiukan lapsipuolen asemassa. Käykääpä Kreikassa. Ateenassa on ammattiryhmä, joka kaupungilla skootteroiden etsii liikkenneväylillä liikkuvien autoilijoiden katseen suunnassa olevia tyhjiä seiniä mainospaikoiksi. Hämmästyttävää. Suomessa ei olla ihan näin pitkällä, siispä kannattaa olla eka.
V
Valomainos Bright lights, big city. Ainoa varjopuoli kaiken ihqn neonvalon keskellä on tekniikka, joka voi arvaamatta pettää. Vaikkapa Hotelli Impiluomasta muotoon Hotel Pilu ynnä vastaavat kaupunkisattumukset. Not so nice.
W
WTF? What The Fuck? Tuttu sähköpostilyhenne, jolla emoyhtiön edustaja kommentoi kansallisen konttorin edesottamuksia. Käyttökelpoinen ihmetyksen ilmaisija nykyään myös kotimaassa.
X Files and Factors Käsite “tuntematon tekijä” voi olla hyväkin asia silloin kun tulee tehneeksi mainoksen, jota jälkikäteen vilpittömästi häpeää. Paha taas silloin kun saa sen elämänsä ainoan neronleimauksen, jota ei edes ilmoiteta kilpailuihin. Jostakin syystä näissä toimistoissa on paljon henkilöitä, jotka pitävät sitä tv-sarjaa jollakin tavalla ansiokkaana. Varmaankin se on se Gillian.
Y
Yhteysmies tai -nainen on henkilö mainostoimistossa, joka vastaa asioista asiakkaalle. Hyvässä ja pahassa. Minulla on hieno rintanappi, jossa sanotaan: Just say NO to account executives. En toki kuitenkaan uskalla pitää sitä (paitsi kotona salaa), koska henkilöstöpäällikkö on pelottava nainen.
Z
Zorrot eli henkselit. Harvemmin, mutta kuitenkin joskus käytetty, hylkäämistä merkitsevä slangahtava lausahdelma.
Å
Åhåå Ällistynyt oivallus ruotsinkieliseltä henkilöltä.
Ä
Äiti on se jota tulee ikävä. Usein.
Ällistys Tunnepitoinen, nopea, odottamaton mielentila. Jos ällistyksen jälkeen seuraa jotakin positiivista, on se tavoiteltavaa. Muutoin se onkin yleisempää. Ällistys kohtaa yleisimmin luovia suunnittelijoita vain silloin kun he havaitsevat omat suoranaiseen nerouteen viittaavat luovuudenlahjansa. Ja sehän on tunnetusti usein se.
Ilmo eli ilmoitus Sanoma- tai aikakausilehdessä esiintyvä laatikkomainen tila, jossa kahteen palstaan (10 cm x 10 cm) on ämpätty tanssiravintolan tähtiesiintyjät seuraavan vuoden ajalle, ruokalista kokonaisuudessaan, Chaine de Rotisseurs -kyltti, kokki keittiömestarin vitjoineen, pari-kolme rapua, näkymä yläterassilta sekä lapsiperheitä houkutteleva, ilmainen lastenhoitaja. Jos kyseessä on kulutustavaran kaupustelu, on laatikko täynnä numerosarjoja, joissa on paljon ysejä, sekä rähähdystä symboloivia, keltaisia sahalaitaisia soikioita.
Impressio Nettipopulan käyttämä ameriikanlaina, jolla kuvataan mainokselle suotujen silmäysten määrää. Mitä silmäyksillä sitten tekee, on taas ihan eri asia. Mainos näkyy paremmin jos se on isolla, mainos näkyy useammalle silmäparille, jos se on siellä mihin ihmiset katsovat. Tämä nyt ei liene kovin vaikeaa?
Itsekehu Tämän reklaamiväki osaa. Paremmin kuin muut. Itse asiassa niin hyvin, että voidaan puhua lahjakkuuksista. Erityislahjakkuuksista. Neroista. Huippuneroista. Kertakaikkisen fantastisen upean giganttisen suvereeneista superkyvykkyyksistä, jotka kaikessa täydellisyydessään jättävät lopulta taakseen koko fyysisen maailman, muuttuvat puhtaaksi energiaksi ja ryhtyvät hallitsemaan universumia.
J
Juliste Suurikokoinen painotuote, joka on myös kansainvälisesti arvostettu taiteenlaji – josta syystä AD:t itkevät, kun koto-Suomessa julisteen sisältämää arvolatausta ei juurikaan arvosteta. Juliste ei kuitenkaan ole suurennos ilmoituksesta (kts. Ilmo), eikä ainaskaan tarkoita kokoa A3. Hyviä (ei siis “hyviä”, kts. Hyvä) julisteita voi vilkaista, jos paikkakunnallesi tai lähietäisyydelle sattuu julistebiennaali. Niitä järjestetään Suomessakin.
K
Kamppis eli kampanja Iso kokonaisuus, jossa yhdistetään erilaisia medioita samaan juoneen perustuen. Kampanjalla on yleensä tarkoitus eli tehtävä, joka on mielellään aavistuksen tarkempi kuin esim. hyvin yleinen toimeksianto: “Kampanjoikaa kunnes hallitsemme markkinoita”.
Kirjasintyyppi on nykykielellä useammin fontti. Hämmentävää, mutta ilmaisutapa nimeltä typografia, jossa siis kikkaillaan fonteilla, usein toimii. Jotkut tulevat (ja menevät) AD:t hurahtavat typografiaan pahasti. Taideteollisten oppilaitosten typografiaan vakavasti suhtautuvien opintolinjojen opiskelijoita kutsutaan joskus tuttavallisesti fonttihomoiksi. Seksuaalisilla preferensseillä ei kuitenkaan liene asian kanssa juurikaan tekemistä. Taikka sitten juuri lienee.
Koheesio Tekstin rakenteellinen, koossapitävä tekijä. Vaikkakin tärkeä, myös ensimmäinen asia jonka copy hukkaa, asiakas turmelee muutoksilla tai joka katoaa johonkin esiteprojektin varrelle – mutta joka myös usein onnistuneesti palautetaan kirjoittamalla uusiksi koko teksti kolmessa minuutissa ennen painoon lähettämistä.
Kuka Tyyppi, jota toimistossa eniten kaivataan. Kulkee myös nimillä kuka saatana, kuka vitun spede ja kuka perkeleen homonaama.
L
Logo Usein liikemerkkiin sekoitettu kirjainyhdistelmä l. logotyyppi. Kuten vaikkapa Coca Cola tai Volvo. Kertoo yrityksen tai tuotteen nimen sille luonteenomaisella houkuttavalla ja tuoreella tavalla edistäen yrityksen tai tuotteen tavoiteimagoa. Näitäkin saa tilata. Joskus niistä maksetaan hirveästi. Joskus taas ei. Riippuu varmaankin eniten siitä kuka logon suunnitteli, eikä niinkään siitä minkälainen väkkärästä tuli.
LuovuusHenkimaailman terminologiaa. Tämä liittyy uuden tekemiseen, tajuamiseen ja näkemiseen. Ajatteluun erilaisella, vanhaa yhdistävällä ja uusia uria synnyttävällä tavalla. Jotkut jopa opettavat luovuutta toisille. Jännää. Oikeasti luovuutta ei ole olemassa. Kaikki mahdollisesti tapaamasi luovuus on mielikuvituksesi tuotetta.
M
Mainonta “Väittää ankean harmaata vaaleanpunaiseksi”. Ehkä enemmänkin: korostaa hyvää ja unohtaa huono. Tuoda tutuksi. Synnyttää käsitteitä. Pitää pinnalla. Saavuttaa suosiota. Antaa tietoa. Viihdyttää? Joo. Ärsyttää? Tietenkin. Tuottaa lisää rahaa kapitalistisioille? JOOO! Tarjota viihteellinen lapsiparkki yli 30-vuotiaille näsäviisaille pikkupojille, joille ei ole muutakaan paikkaa yhteiskunnassa? Tarvinneeko kysyä?
Media Ei ainoastaan julkiset tiedotusvälineet. Mikä tahansa voi olla media, jos sitä voi käyttää ihmisten tavoittamiseen. Medioiden käyttöä kampanjassa voi myös suunnitella. Siihen on jopa oma ammattikuntansa. Usein kallein media ei ole paras, eikä halvin huonoin. Toisto on paras opettaja ja telkkari on, no, telkkari. Ja viesti on hierontaa.
N
Netsku Eli netti, eli Intterneetti. Mainonta netissä lupasi aikanaan paljon ja antoi aika vähän, mutta on kaiken turhan riehumisen jälkeen tehokas väline tehokkaassa käytössä. Ja sen suosio kasvaa taas, kun turhat ja epärealistiset odotukset on unohdettu.
Neon Tuo loistava kaasu.
O
Offset Painomenetelmä. Yleisin sellainen. Triviatietona mainittakoon että siinä valotetaan peltiä. Get it?
P
Pakkaus “Tuotteen vaatteet”. Monen mielestä parhaita mainonnan lajeja. Huomaamattoman attraktiivinen, vilpitön (vaikkakin naamiointivälineeksikin luonnehdittu), vaikuttava, kehottava, edistävä ja kaikkea muutakin hyvää. Lähes välttämättömyys.
Palaveri Siitä suomalainen tykkää. Näissä istuminen on taiteenlaji. Joskus myös sattuu, että palaverista on kaikille osapuolille hyötyä. Ainakin kahvia ja pullaa on lähes aina tarjolla. Palaverityyppejä: mm. Robinson Crusoe ja Kolumbus.
Printti Paperille painettu mainos. Usein sanoma- tai aikakausilehdissä esiintyvä tuote. Kts. myös Esite
Q
12 x Q = 1 vuosi Nuorisoa taas voi vikitellä vaikkapa vieljelemällä ilmaisua ihq, josta tulee kuitenkin helposti ihan aidosti ja fyysisesti paha olo.
R
Reklaami Mainos
S
Sanomalehti tuo aamiaispöytiemme vaikeasti koossapysyvä harmaa seinä aviopuolisoiden välillä. Media joka toimii. Aina vaan, vuosikymmenestä toiseen, vaikkei uudistu ulkomuodoltaan juuri lainkaan.
Suora eli suoramainonta. Vaikea laji, jossa onnistuminen on tehokasta ja taloudellista. Pahimmillaan juuri nämä työt ovat niitä vastaanottajien eniten vihaamia reklaameja, jotka jopa yllyttävät kiinnittämään “Ei mainoksia” -tarroja postiluukkujen yläpuolelle. Pahus. Joskus voisi tehdä kampanjan, joka hyödyntäisi noita tarroittajia.
T
Tarve Mainonnan väitetään synnyttävän tarpeita. Joopa joo. Kyllä ne tarpeet ovat olemassa ihmisissä jo aivan valmiiksi tai syntyvät kulttuurin tuotteina. Onhan mainoksillakin oma pieni osansa kulttuurievoluutiossa, mutta aika vaikeaa olisi luoda vaikkapa miehille tarve käyttää terveyssiteitä. Vaikka kuinka mainostaisi.
Tv-spotti Kumpi hymyileekään leveämmin, copy jonka tupakkalakko on pitänyt vai AD, jonka spotti pyörii tällä viikolla töllössä? Kuukauden sekunnit puolestaan ovat ne, joiden välissä palkka siirtyy tililtä laskujen maksun muodossa maailmalle ja käteen jää jotakin, jolla nyt aina yhden illan kantakuppilassa viettää. Onhan sielläkin tv.
U
Ulkomainonta Kaiken aikaa kasvava media, joka on Suomessa ollut hiukan lapsipuolen asemassa. Käykääpä Kreikassa. Ateenassa on ammattiryhmä, joka kaupungilla skootteroiden etsii liikkenneväylillä liikkuvien autoilijoiden katseen suunnassa olevia tyhjiä seiniä mainospaikoiksi. Hämmästyttävää. Suomessa ei olla ihan näin pitkällä, siispä kannattaa olla eka.
V
Valomainos Bright lights, big city. Ainoa varjopuoli kaiken ihqn neonvalon keskellä on tekniikka, joka voi arvaamatta pettää. Vaikkapa Hotelli Impiluomasta muotoon Hotel Pilu ynnä vastaavat kaupunkisattumukset. Not so nice.
W
WTF? What The Fuck? Tuttu sähköpostilyhenne, jolla emoyhtiön edustaja kommentoi kansallisen konttorin edesottamuksia. Käyttökelpoinen ihmetyksen ilmaisija nykyään myös kotimaassa.
X Files and Factors Käsite “tuntematon tekijä” voi olla hyväkin asia silloin kun tulee tehneeksi mainoksen, jota jälkikäteen vilpittömästi häpeää. Paha taas silloin kun saa sen elämänsä ainoan neronleimauksen, jota ei edes ilmoiteta kilpailuihin. Jostakin syystä näissä toimistoissa on paljon henkilöitä, jotka pitävät sitä tv-sarjaa jollakin tavalla ansiokkaana. Varmaankin se on se Gillian.
Y
Yhteysmies tai -nainen on henkilö mainostoimistossa, joka vastaa asioista asiakkaalle. Hyvässä ja pahassa. Minulla on hieno rintanappi, jossa sanotaan: Just say NO to account executives. En toki kuitenkaan uskalla pitää sitä (paitsi kotona salaa), koska henkilöstöpäällikkö on pelottava nainen.
Z
Zorrot eli henkselit. Harvemmin, mutta kuitenkin joskus käytetty, hylkäämistä merkitsevä slangahtava lausahdelma.
Å
Åhåå Ällistynyt oivallus ruotsinkieliseltä henkilöltä.
Ä
Äiti on se jota tulee ikävä. Usein.
Ällistys Tunnepitoinen, nopea, odottamaton mielentila. Jos ällistyksen jälkeen seuraa jotakin positiivista, on se tavoiteltavaa. Muutoin se onkin yleisempää. Ällistys kohtaa yleisimmin luovia suunnittelijoita vain silloin kun he havaitsevat omat suoranaiseen nerouteen viittaavat luovuudenlahjansa. Ja sehän on tunnetusti usein se.
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home