perjantaina, syyskuuta 17, 2004

Pieni mainosalan sanasto - Osa 2: D-H

D

Detlain, Dead-line, D-day Sovittu päivämäärä tilatun työn toimittamiselle. Kuvaa ajankohtaa, jolloin työ on jo pahasti myöhässä, mutta koska projektipäällikkö onnistui saamaan lisäaikaa valehtelemalla esim. copyn koiran kuolemasta, asiakas hyväksyi uuden, myöhemmän esittelypäivän.


E

Esite Ylisanoja ja värikkäitä kuvia sisältävä, yleensä paperille painettu pumaska. Hyvä esite kertoo olennaisen kiinnostavalla tavalla, eikä sorru tylsistyttävään jaaritteluun.

Esittely (kts. myös presentaatio ) Tilaisuus, jossa työ saatellaan maailmalle armottoman selittelyn kera. Joskus toimisto antaa asikkaalle erilaisia vaihtoehtoja, joista tämä tavan mukaan valitsee suunnittelijoiden mielestä huonoimman, eli siis sen joka todennäköisimmin todella toimii.

F

Faktori Painotyön esimies.

Fontti Kts. Kirjasintyyppi


G

Gallup Kyselytyyppinen tutkimus, joka tehdään toimeksiannosta ja jossa päädytään enemmän tai vähemmän toimeksiantajan haluamaan lopputulokseen. Tai ainakin tulokseen, joka on niin neutraali, että siitä voidaan päätellä ihan mitä vain. Kätevää myös närästyksen hoitamiseen.

Gemena Pienet kirjaimet. Versaalit ovat sitten ne isot kirjaimet. “Otsikko kokonaan gemenalla ja piste perään.” - lausahdus kertoo tietynlaisen tyylin omaksumisesta.

Genesis Laulu- ja soitinyhtye, jota ns. kasarigraafikot (viittaa 80-lukuun) suosivat. Älä kysy miksi. Kukaan ei tiedä.

Gill Kirjasintyyppi. Suosittu sellainen. Usein aivan käypä.

Guerilla Sissimainonta. Puolilaittomat julisteet, lentolehtiset, katutapahtumat ja sensemmoiset. Yleensäkin kaikki se, joka alle 20-vuotiaiden mielestä ei ole auktoriteettien mielestä hyväksyttävää. Joskus käsittämättömän toimiva tapa saada paljon huomiota pienellä rahalla. Vaatii tosin paneutumista, sillä katu-epäuskottavuuden sudenkuoppia on tiheässä.


H

Hinta Reklaamimaailmassa työn hinta on tietty sarja numeroita, jolla on vähän tai ei mitään tekemistä sen kanssa kuinka paljon työtä jokin asia on oikeasti vaatinut. Mainostoimistot hinnoittelevat työnsä usein tuntiperusteisesti – fiksua tai ei. “Tommonen pläjäys, teitte sen varmaan vartissa” – “No ei, me ollaan mietitty koko viikko pelkästään tätä” – “Joka tapauksessa se on huono, tehkää uusi.” Reklaamityön vaatima hinta puolestaan liittyy kyvyttömyyteen olla käsittelmättä työtään enemmän tai vähemmän kyynisesti.

“Hyvä” eli “Ihan kiva” Pahin mahdollinen kommentti vaiheessa, jossa viikkokausien työtä yritetään viilata vielä viimeiseen, hiottuun kuosiin. “Siitähän tuli aika hyvä” – “Joo, ihan kiva”. Ei näin. Koska reklaamiväki on tottunut välttämään tällaisia lausahduksia – sillä reklaamiväki on tottunut kavahtamaan kohtuullisuutta ja laimeutta – olisi asiakkaankin hyvä sanoa jyrkästi ei ja jämerästi kyllä. Jos siis pidät jostakin työstä, suosittelemme kommentteja “aivan sairaan loistava”, “paras koskaan” ja “tykkii!”.

3 Comments:

Blogger Mikko said...

Heh. ETPÄ VISIIN OLE! Veikkaan, että olet sitäpaitsi tuo naapurikopin High Fidelity -tyypin wannabe-levykaupanmyyjä, koska muut ihmiset eivät todisteusti lue tätä blogia. Nyt et kuitenkaan lukenut länkytystäsi tarkkaan, sillä MEIKÄHÄN SIIS SANO että KASARIGRAAFIKOT (niinku te kaikki muutkin siellä käytävän taaimmaisissa kopeissa) diggaavat Genesistä. Jostakin kumman syystä.

5:40 ip.  
Anonymous Anonyymi said...

Phil Collins = the least funky man in the Universe
(lähde: Church of Funk)

Terveisin osa-aika-AD v*tun mainostoimistossa

1:35 ip.  
Anonymous Anonyymi said...

kaikki phil collinsin pilkkaaminen on täyttä asiaa!

3:30 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home